شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون جانفشانی ها و از خود گذشتگی های بسیاری برای تحقق آرمان های اسلامی صورت گرفته است، اما جامع تین آرمانی که در برگیرنده همه آرمانهای شهدا و ایثارگران است، چیست؟! در جستجوی ایت سؤال بودم تا اینکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب(ایده الله تعالی) در جمع جوانان در مصلی امام خمینی بجنورد بنده نخ تسبیح افکار و مطالعات و پژوهش های خود را پیدا کرده و تصمیم گرفتم همت خود را بر این موضوع متمرکز نمایم.
توکل بر خدا

نویسندگان

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ

۰

نقش شهادت در عزّت مسلمین‏

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ

 

شهادت در راه خدا تبلور یافته حیات طیّبه و عزّتمندى و عزّت‏ آفرینى است. قبل ازپرداختن به موضوع مناسب است به انواع مرگ‏ها اشاره داشته باشیم.

انواع مرگ‏ها

  1. مرگ طبیعى:‏

«وَ لِکُلِّ اُمَّةٍ اَجَلٌ فَاِذا جاءَ اَجَلُهُم لا یَسْتَأخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ». 

براى هر قوم و جمعیّتى دوره و مدتى (مرگى) است. پس هنگامى که مدتشان[مرگ آنان] فرا رسید لحظه‏اى پس و پیش نمى‏افتد.

قانون مرگ و حیات مخصوص افراد نیست، بلکه اقوام و جمعیت‏ها و جامعه‏ها را نیز دربرمى‏گیرد.

  1. مرگ ناگهانى،

نوع دیگر مرگ، مرگ ناگهانى مانند: زلزله، سیل، توفان، تصادف و... که در یک لحظه و بى‏خبر آدمى‏را به کام مرگ مى‏فرستد.

  1. مرگ انتخابى (شهادت)

نوع سوّم مرگ، مرگ انتخابى و اختیارى است. دو مرگ قبلى، تسلیم شدن به مرگ بود، ولى‏شهادت نوعى تسلیم کردن مرگ است.

«مرگ اگر مرد است گو نزد من آى‏                                تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ‏»

شهید با آگاهى به صحنه‏هاى پیکار علیه ستمگران شتافته و با حضورى آگاهانه درآغوش مرگ رفته است.

شهادت آرزوى دیرین مردان خدا بوده است. امیر مؤمنان(ع) مى‏فرماید:

«همانا مرگ به سرعت در جستجوى شماست. آنها که در نبرد مقاومت دارند، و آنها که فرار مى‏کنند، هیچ‏کدام را از چنگال مرگ رهایى نیست و همانا گرامى‏ترین مرگ‏ها کشته شدن در راه خداست. سوگند به آن کس که جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسان‏تر از مرگ ‏در بستر استراحت، در مخالفت با خداست». 

و همان حضرت در کلامى دیگر خاطره‏اى را نقل مى‏کند:

« در روز جنگ احد که گروهى از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و سخت برمن گران آمد، پیامبر(ص) به من فرمود: اى على! مژده باد تو را که شهادت در پى تو خواهد آمد. همچنین فرمود: همانا این بشارت تحقق مى‏پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟ گفتم: اى رسول‏خدا! چنین موردى جاى صبر و شکیبایى نیست بلکه جاى مژده شنیدن و شکرگزارى است». 

به راستى چرا مردان خدا و امیر مؤمنان(ع) اینچنین مشتاق شهادت هستند و با چه‏رویکردى به شهادت مى‏نگرند؟

در پاسخ باید گفت: شهادت عزّت ابدی است و به باورهاى دینى، اسلام ناب محمّدی(ع) و عزتمندى جامعه، حیات جاودانه مى‏بخشد. شهید با نثار قطره‏هاى خون پاک خویش، سدها و موانع راه خدا و کمال‏یابى و عزّت جویى بندگان خدا را از میان برمى‏دارد، بندهاى اسارت جامعه را مى‏گسلد، مستضعفان و محرومان را از سیطره ظالمان وزورگویان رهایى مى‏بخشد و راه را براى حاکمیت دین خدا و ارزش‏هاى الهى هموار مى‏سازد.

شهید در راه خدا هیچ‏گاه به زندگى اسارت بار و ذلّت‏آور تن نمى‏دهد. او عزّت خود و جامعه‏اش را خواستار است. امام حسین(ع) فرمود:

«اَلا وَاِنَّ الدَّعى بْن الدَّعِىَ قَدرَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ‏السِّلَّةِ وَالذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یَأبَى اللّهُ ذلِکَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ». 

یعنی ؛ "آگاه باشید که این فرد فرومایه (ابن زیاد) و فرزند فرومایه، مرا در بین دو راهى شمشیر و ذلّت قرارداده است، و هیهات که ما زیر بار ذلّت و خوارى برویم. خداوند ذلت را براى ما و رسولش و مؤمنان ‏نخواسته است".

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی