شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون جانفشانی ها و از خود گذشتگی های بسیاری برای تحقق آرمان های اسلامی صورت گرفته است، اما جامع تین آرمانی که در برگیرنده همه آرمانهای شهدا و ایثارگران است، چیست؟! در جستجوی ایت سؤال بودم تا اینکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب(ایده الله تعالی) در جمع جوانان در مصلی امام خمینی بجنورد بنده نخ تسبیح افکار و مطالعات و پژوهش های خود را پیدا کرده و تصمیم گرفتم همت خود را بر این موضوع متمرکز نمایم.
توکل بر خدا

نویسندگان

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۱۰ ب.ظ

۰

آثار فرهنگ شهادت‏ طلبى‏

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۱۰ ب.ظ

 

حیات پرنشاط، بالندگى، حماسه‏ سازى، سیادت، عزّت، امید و تعهّد در همه‏ حوزه‏ ها در پرتو فرهنگ شهادت‏ طلبى و ایثار به دست مى‏ آید و نیز خمودى، بى تحرّکى، ذلّت و سقوط در اثر فقدان فرهنگ شهادت، پدید مى ‏آید. در اینجا به برخى از آثار سودمند فرهنگ شهادت‏ طلبى اشاره مى‏ کنیم:

  1. امید

امید در مقابل یأس، رمز حرکت و پیروزى است، و چون زرهى است که هر کس آن‏را بر تن کند، رویین تن مى‏شود. اگر امید نبود، خداجویان درطول تاریخ - که همیشه دراقلیّت بوده‏اند - مى‏بایست بارها در زیر چکمه‏هاى مستکبران و جهانخواران نابود شوند، ولى آنان با وجود کثرت دشمنان، به خداوند و وعده‏هاى او دل بستند و تسلیم باطل‏نشدند و پرچم حق را با ایثار و شهادت استوار نگهداشتند.

  1. خودباورى و برون رفت از بى‏هویتى‏

بى‏هویتى یعنى سرگردانى، و چون خسى در معرض طوفان‏هاى سهمگین بودن. انسان‏خود باخته به غریقى مى‏ماند که براى نجات خود به هر چیزى چنگ مى‏اندازد. مانند برخى از انسانهاى امروزى که به هر مکتب و فریادى روى مى‏آورند، به سوى اومانیزم و انسان‏محورى، پلورالیزم و حقیقت‏ستیزى، سکولاریزم و فرار از دین، لیبرالیزم و اباحه‏گرى، علم‏گرایى و... ولى هیچ‏کدام از اینها نمى‏تواند ناجى آنها باشد. چون خود بى‏ریشه‏اند و به ‏کشتى در حال غرق شدن مى‏مانند. افزون بر این، انسان با نیروى مهاجم درونى و تمایلات ‏نفسانى نیز مواجه است که آن هم سخت توان ‏فرساست. در این وادى حیرت‏زا، روى‏آوردن به فرهنگ شهادت و ایثار است که به این سرگردانى‏ها پایان مى‏بخشد و احدى‏الحسنیین را در مسیر آدمى قرار مى‏دهد و او را به منتهاى آمال بندگان خالص خدا متصل‏مى‏کند.

  1. قیام به حق و دفاع از ارزش‏هاى الهى‏

از روزى که پیامبران الهى براى هدایت بشر مبعوث شدند، دنیاپرستان در برابر آنان‏صف کشیدند و این گونه جبهه حق و باطل پدید آمد. جبهه باطل براى اهداف شوم خودو ریشه‏کن ساختن حق و ارزش‏هاى الهى از هیچ تلاشى دریغ نورزیدند. امّا جامعه‏اى‏که با فرهنگ شهادت و ایثار آراسته شده باشد، براى دفاع از حق و ارزش‏ها به صحنه ‏مى‏آید و با احیاى امر به معروف و نهى از منکر به ستیز با باطل برمى‏خیزد و دین خدا را یارى مى‏دهد.

امام حسین(ع) براى احیاى حق، یاران عاشق شهادت را برگزید و فرمودند: «اَلا وَ مَنْ کانَ فینا باذِلاً مُهْجَتَهُ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَل مَعَنا».  یعنی ؛ " آگاه باشید هر یک از شما که حاضر است در راه ما از جان خویش بگذرد و جانش را در راه لقاى‏پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد."

  1. تعهد و مسئولیت‏

تعهد و مسئولیت از ارکان محورى جامعه به شمار مى‏آید. تعهد در قبال ارزش‏هاى‏دینى و انقلابى و احساس مسئولیت در برابر وظایف و تکالیف الهى. فرهنگ شهادت و ایثار با دمیدن روح تعهد و مسئولیت در افراد، جامعه را از «بى‏قیدى»، «بى تفاوتى» و «سستى و خمودى» رهایى مى‏بخشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی