شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون جانفشانی ها و از خود گذشتگی های بسیاری برای تحقق آرمان های اسلامی صورت گرفته است، اما جامع تین آرمانی که در برگیرنده همه آرمانهای شهدا و ایثارگران است، چیست؟! در جستجوی ایت سؤال بودم تا اینکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب(ایده الله تعالی) در جمع جوانان در مصلی امام خمینی بجنورد بنده نخ تسبیح افکار و مطالعات و پژوهش های خود را پیدا کرده و تصمیم گرفتم همت خود را بر این موضوع متمرکز نمایم.
توکل بر خدا

نویسندگان

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۰ ق.ظ

۰

موانع ایثار:

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۰ ق.ظ

موانع ایثار:

هر چند کسی که از این مرتبه والا برخوردار گشته، موانع درونی و بیرونی آن را از بین برده تا توانسته در این طریق مستفیض شود، اما این امر نسبی و در فرهنگ های مختلف نیز متفاوت است. موانع ایثار به دو بخش اصلی تقسیم می شود. 

الف) موانع فردی ایثار  (آفات درونی) :

کسی که از آموزه های دینی، بهره ای نبرده باشد، شکوه و عظمت ایثار را در اعمال والدین و در معیارهای اخلاقی خانواده لمس نکرده باشد، نمی تواند در این مرتبه، کسب فیض کند.

برخی افراد صفاتی دارند که آن صفاتشان مانع می شود تا آنها ایثار کنند. که ما مختصراً به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

1-     اسارت نفس

یکی از موضوعاتی که انسان را از ایثار باز می دارد، وابستگی داشتن به چیزی و یا اسیر موضوعی شدن است. که در این صورت شخص، گذشتِ از آن موضوع برایش کار بسیار دشواری است.

مثلاً کسی که وابسته به کار و خانه و فرزند و اینطور چیزها شده، براحتی نمی‌تواند از همه اینها بگذرد و مثلاً برای جهاد به جنگ برود. و یا حتی کسی که به هیچ یک از این چیزها- خانه و فرزند و زندگی- وابسته نباشد، اما وابسته به جانش است. هیچ‌گاه نمی‌تواند جانش را در کف دستش بگذارد و آب و خاک و کشورش را بر خودش ترجیح دهد. پس آن کسی که زنجیرهای خاک او را زمین‌گیر کرده و قفس دنیا او را محبوس کرده و سنگینی‌های علایق و هواهای نفسانی او را غلام حلقه به‌گوش و اسیر خود کرده اند، دل کندن از خاک برای او میسر نیست. و همه چیز را گذاشتن و رفتن بسی دشوار .

2-    غرور نفس

دومین صفتی که ممکن است ما را از ایثار باز دارد غرور نفس است . کسی که خودش را از همه چیز و همه کس بالاتر می بیند، چگونه می تواند چیزی و یا کسی را بر خودش ترجیح دهد؟ و اصلاً آیا چنین کسی با این نوع نگاهش کسی را بالاتر از خود و ارجح‌تر از خود می‌یابد؟ و به همین لحاظ است که اسلام به ما توصیه کرده است که همه را از خودمان برتر ندانیم و این همان چیزی است که در جامعه ما با عنوان تواضع از آن یاد می شود . پس می‌توان عدم تواضع را از موانع ایثار به شمار آورد .

3- بخل

صفت سومی که ‌می‌تواند مانع ایثار کردن ما باشد بخل است. چه بسا ما چیزی یا کسی را بالاتر و برتر از خود بیابیم، اما بخل و حسد ما مانع از این شود که به این موضوع تن دهیم که او را ارجح بداریم و او را تکریم کنیم و از خیلی چیزهایمان برای او بگذریم. که اگر فرد بر این بخل نفسش سرپوش بگذارد و آن را زیر پا بگذارد، ایثار برای او همچون آب خوردن است. و چنین کسی سوار بر مرکبی راهوار بسوی فلاح خواهد رفت[1].

ب) موانع اجتماعی ایثار (آفات بیرونی) :

امروزه،بزرگ ترین مانع اجتماعی ایثار،تهاجم فرهنگی است. یکی از ابعاد تهاجم فرهنگی، «رفاه طلبی» است. رفاه طلبی،مانع بزرگی بر سر راه ایثار است. و در جوامعی که مسئولانش، بیش از مردم عادی، متأثر از پدیده منحوس تهاجم فرهنگی گردند،مشکلات آن جوامع به مراتب افزایش می یابد.زیرا چنین حرکتی الگوبرداری مستقیمی بر قشر جوان و نوجوان فراهم می سازد تا جایی که شالوده جامعه، یعنی «دین» به خطر می افتد. 

تبلیغات سوء دشمنان باعث شده تا آنان که با معارف اسلامی ناآشنایند، دیدِ نادرستی نسبت به بعضی از وجوه ایثار مانند شهادت طلبی پیدا کنند. تا آنجا که شهادت طلبی را جنگ طلبی و شهادت طلب را تروریست نامیده اند. کاملاً واضح است که دشمنان از ترویج چنین تفکری هدفی را دنبال می کنند. اما آن هدف چیست؟ هدف اصلی آنها غارت و چپاول ملتهای ضعیف و اعمال حاکمیت بر آنهاست. آنها می خواهند با تحقیر دیگر ملتها خودشان را بزرگ جلوه دهند و خودشان را همه کاره دنیا معرفی کنند. می خواهند بگویند: که ای ملتها! شما محتاج ما هستید و بدون کمک ما هیچ چیز ندارید، بدبختید، بیچاره اید و چنین و چنان هستید. و خلاصه اینکه ملتها را همیشه به خود وابسته نگه دارند. و ملتهای ضعیف هم پیوسته توسری خور آنها باشند و به ناچار تسلیم آنها شوند. در این میان افراد آزاده و هوشیاری پیدا می شوند و با بیداری و رشادت خود چراغی فرا راه ملّتشان می فروزند. و یک تنه در برابر زورگویان و جهانخواران می ایستند. بی آنکه ابزاری قوی از ابزارهای امروزی داشته باشند. اما مجهز به سلاحی به نام ایمان هستند، که همین ایمان آنها به خدا و عشق وصال او و اعتقاد به اجر و پاداش او در جهانی دیگر آنها را به مرتبه ای می رساند که از تمام دنیا و مواهبش چشم می پوشند و قویاً در مقابل کفر می ایستند. و تا جان در بدن دارند در برابر هیچ ظالمی سر خم نمی کنند و با شهامت و شجاعت فوق العاده خود وارد آتش فتنه ها می شوند و با درو کردن کفر و ظلم راه را برای احقاق حقوق ملتشان هموار می سازند. و تا زنده اند با اشکشان و پس از شهادتشان نیز با خونشان نهال حقیقت را آبیاری می کنند.

بنابراین دشمنان برای اینکه بتوانند اهداف شومشان را -که در راستای منافعشان است- در این کشوها پیش ببرند ناچارند که این دسته از افراد را از سر راهشان بردارند. و برای اینکار بهترین ابزاری هم که در اختیار دارند رسانه ها و مطبوعاتشان است. و با جو سازی ای که به راه می اندازند سعی می کنند که فضای فکری ملتها را بر علیه ارزشهایی مثل شهادت طلبی سوق دهند. و با زشت جلوه دادن این حقایق بر کارهای شوم و زشت خود سرپوش بگذارند. و همچنین نگذارند که این شهادت طلبی ها بر دیگران اثر بگذارد تا مبادا دیگران نیز با الگو گرفتن از این افراد انقلاب کنند و برنامه های استکبار را نقش بر آب کنند. پس این هوشیاری ما را می طلبد که نگذاریم دشمن به این هدفش نائل آید. و تلاشِمان را در راه جهانی شدن انقلاب قرار دهیم.


[1] «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون» و هرکس بر بخل نفسش سرپوش گذارد، آنها به حقیقت رستگاران عالَمَند. سوره حشر آیه9 / سوره تغابن آیه16

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۳۰
جواد حسین زاده

موانع ایثار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی