شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون جانفشانی ها و از خود گذشتگی های بسیاری برای تحقق آرمان های اسلامی صورت گرفته است، اما جامع تین آرمانی که در برگیرنده همه آرمانهای شهدا و ایثارگران است، چیست؟! در جستجوی ایت سؤال بودم تا اینکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب(ایده الله تعالی) در جمع جوانان در مصلی امام خمینی بجنورد بنده نخ تسبیح افکار و مطالعات و پژوهش های خود را پیدا کرده و تصمیم گرفتم همت خود را بر این موضوع متمرکز نمایم.
توکل بر خدا

نویسندگان

جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ب.ظ

۰

انواع ایثار (قسمت پنجم)

جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ب.ظ

انواع ایثار (قسمت پنجم)

ایثار علمی و پژوهشی و نقش آن در مدیریت جامعه

ایثار علمی و پژوهشی خود به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شود آنچه در این تحقیق مد نظر ماست بُعد مثبت ایثار است . اما تنها به جهت شناخت تمایز این دو مختصراً معنای بُعد منفی آن را مطرح کرده و وارد بُعد مثبت آن می شویم.

ایثار منفی علمی و پژوهشی

اسلام در جان مال و مسائل مادی ایثار را پسندیده می­داند . یعنی اینکه کسی در امورات و حقوق مادی خود، برای دیگران حق تقدم قائل باشد ، مورد مدح اسلام می­باشد . اما در اسلام پسندیده نیست که کسی در کسب علم دیگری و یا دیگران را بر خود مقدم بشمارد بلکه باید پیوسته از دیگران سبقت بگیرد.

ایثار مثبت علمی و پژوهشی

ایثار مثبت در عرصه علم و تولید علم و پژوهش در سه حوزه قابل بررسی می­باشد که به بررسی جداگانه هر یک می پردازیم:

الف) معمولاً محیط­های بزرگتر و امکانات بیشتر باعث افزایش رشد فردی شخص می­شود و دیگر اینکه امکانات رفاهی محیط بزرگتر بیشتر است. در چنین وضعیتی در نظر بگیرید که شخصی در کشوری دیگر و یا در شهری بزرگتر از وطنش مشغول انجام خدمات علمی می­باشد ، اما اگر بخواهد از کسانی چون شهید مصطفی چمران و شهید بابایی و ... درس بگیرد، باید پس از تحصیل علم در خارج از کشور، علم خود را در خدمت جبهه استکبار قرار ندهد و بلکه از آن امکانات و جایگاه ایثار کند و بیاید و حتی اگر شده از صفر شروع کند تا باعث تقویت استحکامات جبهه اسلام شود. و یا اینکه افراد نخبه یک شهر به جای تمرکز در تهران به شهرستان های خود برگردند و زمینهای تشنه و جوینده علم را از قلب خود سیراب کنند. بدیهی است که این ایثار موجب توسعه هر چه بیشتر و تقویت استحکامات درونی انقلاب می­شود چرا که از مهمترین فاکتورهای توسعه جوامع را سرمایه منابع انسانی ذکر کرده­اند.

ب) جنبه دیگر ایثار مثبت علمی و پژوهشی آن است که ؛ در حالیکه بیگانگان اثر علمی و پژوهشی فرد را به قیمت بسیار بیشتری می­خرند ، او برای اسلام و انقلاب اثرش را به قیمت نازلتر در اختیار کشور قرار دهد.

ج) و قسم آخر ایثار مثبت علمی و پژوهشی آن است که فرد برای رسیدن به یک نظام فکری علمی اسلام از خواب و تفریح و وقت خود ایثار کند . و باید دانست که رسیدن به موضوعاتی نظیر نهضت نرم افزاری تولید علم ، جز از این راه، از راه دیگری میسّر نیست. که به فرمایش رهبر معظم انقلاب (ایده الله تعالی) برای حفظ انقلاب و بیمه کردن آن هیچ راهی جز نهضت نرم افزاری تولید علم وجود ندارد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۲
جواد حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی