شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

اقتدا به سیره شهدا و صالحان برای تحقق آرمان ولی معظم فقیه در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

شهدا صالحان و پیش قراولان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی

از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون جانفشانی ها و از خود گذشتگی های بسیاری برای تحقق آرمان های اسلامی صورت گرفته است، اما جامع تین آرمانی که در برگیرنده همه آرمانهای شهدا و ایثارگران است، چیست؟! در جستجوی ایت سؤال بودم تا اینکه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب(ایده الله تعالی) در جمع جوانان در مصلی امام خمینی بجنورد بنده نخ تسبیح افکار و مطالعات و پژوهش های خود را پیدا کرده و تصمیم گرفتم همت خود را بر این موضوع متمرکز نمایم.
توکل بر خدا

نویسندگان

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۵ ب.ظ

۰

عملیات استشهادى‏

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۵ ب.ظ

یکى از عوامل مهمّى که دشمنان اسلام را به وحشت انداخته و پیروزى ‏هاى مهمّى ‏براى مسلمانان به ارمغان آورده، عملیات استشهادى است.

عملیات استشهادى به اقدامى گفته مى‏ شود که رزمنده با قصد قربت و با هدف ضربه‏ زدن به دشمن خود را در معرض مرگ قرار مى‏ دهد و در این راه کشته مى‏ شود.

امروز نقش و تأثیر این نوع عملیات در فلسطین اشغالى بر کسى پوشیده نیست و تاکنون‏ دشمن با هیچ نوع سلاح و راهبردى نتوانسته با آن مقابله کند و بر آن فائق آید.

همچنین در دفاع مقدس، عملیات استشهادى که شهید حسین فهمیده انجام داد، او را جاودانه تاریخ ساخت و پیروزى مهمّى را در آن دوران حسّاس نصیب لشکر اسلام کرد. البته در پاسخ این پرسش که برخى مطرح مى‏کنند، تفاوت عملیات استشهادى با عملیات ‏انتحارى چیست، باید گفت: عملیات استشهادى بر پایه ایمان راستین، بینش و بصیرت‏درونى و آگاهى استوار است ولى عملیات انتحارى تنها ناشى از خشم درونى است که ‏براى ارضاى حسّ انتقامجویى و رهایى از بن بست فکرى انجام مى‏گیرد. شهید مطهرى درتفاوت این دو مى‏نویسد:

گرایش‏هاى ایمانى مذهبى موجب آن است که انسان تلاش‏هایى على‏رغم گرایش‏هاى طبیعى فردى‏انجام دهد و احیاناً هستى و حیثیت خود را در راه ایمان خویش فدا سازد، این در صورتى میسّر است ‏که ایده انسان جنبه تقدّس پیدا کند و حاکمیت مطلق بر وجود انسان بیابد. تنها نیروى مذهبى است ‏که قادر است به ایده‏ها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جارى سازد.

گاهى افرادى نه از راه ایده و عقیده مذهبى، بلکه تحت فشار عُقده‏ها، کینه‏توزیها، انتقام‏گیرى‏ها و بالاخره به صورت عکس‏العمل شدید در برابر احساس فشارها و ستم‏ها، دست به فداکارى مى‏زنند و از جان و مال و همه حیثیّات خود مى‏گذرند؛ همچنان که نظایرش را در گوشه و کنار جهان مى‏بینیم، ولى تفاوت این ایده مذهبى و غیر مذهبى این است که آنجا که پاى عقیده مذهبى به میان آید و به ‏ایده قداست ببخشد، فداکارى‏ها از روى کمال رضایت و به طور طبیعى صورت مى‏گیرد، فرق است ‏میان کارى که از روى رضا و ایمان صورت گیرد که نوعى انتخاب است، با کارى که تحت تأثیرعقده‏ها و فشارهاى ناراحت کننده درونى صورت مى‏گیرد که نوعى انفجار است.  

   شاید مفاهیم دیگری را نیز بتوان ذیل واژه ایثار آورد که در این مجال ذکر آنها ممکن نیست و مثنوی هفتادمَن کاغذ می‌طلبد، لذا به همین مختصر اکتفا باید کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۶
جواد حسین زاده

عملیات استشهادى‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی