عملیات استشهادى
یکى از عوامل مهمّى که دشمنان اسلام را به وحشت انداخته و پیروزى هاى مهمّى براى مسلمانان به ارمغان آورده، عملیات استشهادى است.
عملیات استشهادى به اقدامى گفته مى شود که رزمنده با قصد قربت و با هدف ضربه زدن به دشمن خود را در معرض مرگ قرار مى دهد و در این راه کشته مى شود.
امروز نقش و تأثیر این نوع عملیات در فلسطین اشغالى بر کسى پوشیده نیست و تاکنون دشمن با هیچ نوع سلاح و راهبردى نتوانسته با آن مقابله کند و بر آن فائق آید.
همچنین در دفاع مقدس، عملیات استشهادى که شهید حسین فهمیده انجام داد، او را جاودانه تاریخ ساخت و پیروزى مهمّى را در آن دوران حسّاس نصیب لشکر اسلام کرد. البته در پاسخ این پرسش که برخى مطرح مىکنند، تفاوت عملیات استشهادى با عملیات انتحارى چیست، باید گفت: عملیات استشهادى بر پایه ایمان راستین، بینش و بصیرتدرونى و آگاهى استوار است ولى عملیات انتحارى تنها ناشى از خشم درونى است که براى ارضاى حسّ انتقامجویى و رهایى از بن بست فکرى انجام مىگیرد. شهید مطهرى درتفاوت این دو مىنویسد:
گرایشهاى ایمانى مذهبى موجب آن است که انسان تلاشهایى علىرغم گرایشهاى طبیعى فردىانجام دهد و احیاناً هستى و حیثیت خود را در راه ایمان خویش فدا سازد، این در صورتى میسّر است که ایده انسان جنبه تقدّس پیدا کند و حاکمیت مطلق بر وجود انسان بیابد. تنها نیروى مذهبى است که قادر است به ایدهها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جارى سازد.
گاهى افرادى نه از راه ایده و عقیده مذهبى، بلکه تحت فشار عُقدهها، کینهتوزیها، انتقامگیرىها و بالاخره به صورت عکسالعمل شدید در برابر احساس فشارها و ستمها، دست به فداکارى مىزنند و از جان و مال و همه حیثیّات خود مىگذرند؛ همچنان که نظایرش را در گوشه و کنار جهان مىبینیم، ولى تفاوت این ایده مذهبى و غیر مذهبى این است که آنجا که پاى عقیده مذهبى به میان آید و به ایده قداست ببخشد، فداکارىها از روى کمال رضایت و به طور طبیعى صورت مىگیرد، فرق است میان کارى که از روى رضا و ایمان صورت گیرد که نوعى انتخاب است، با کارى که تحت تأثیرعقدهها و فشارهاى ناراحت کننده درونى صورت مىگیرد که نوعى انفجار است.
شاید مفاهیم دیگری را نیز بتوان ذیل واژه ایثار آورد که در این مجال ذکر آنها ممکن نیست و مثنوی هفتادمَن کاغذ میطلبد، لذا به همین مختصر اکتفا باید کرد.